teisipäev, 8. september 2015

Ideed, mida koos noorema õe-vennaga ellu viia

Nii mõnedki uued vabatahtlikud seisavad alguses silmitsi küsimusega: „Mida ma koos oma noorema õe või vennaga siis õieti tegema hakkan?” Jah, see küsimus käis ka minu peast läbi, enne kui oma noorema õega esimest korda omavahel kokku sain. Meie kõige esimesel kohtumisel viibisid ruumis ka tema ema ja programmi koordinaator Evelin. Sel hetkel teadsin ma temast ainult seda, mida ütles mulle tema enda täidetud ankeet – loov, meisterdamishimuline ja julge. Kui ma teda aga esimest korda nägin, tundus ta mulle hoopis rahulik, vaikne ja pigem tagasihoidlik. Kartsin, et kui me kahekesi jääme, ei oska ma temaga midagi rääkida või siis vastupidi, tema ei taha minuga eriti kõneleda ja ma pean temast sõnu suust välja kangutama. Mõtlesin välja kõiksugu teemasid ja küsimusi, mida vajaduse korral kasutada.   

Meil läks aga kõik libedalt – saime kokku tema kodus ning juba esimesest hetkest peale haaras tema ohjad enda kätte. Mul jäi vaid üle kõigega kaasa minna. Tegime teatevõistlusi, vaatasime 3D-s seebikaid, lõikasime ja kleepisime, sirvisime ajakirju, kuulasime muusikat ja tegime võileibu. Neli tundi hiljem oli mul võhm väljas. Esimene koosviibimine läks edukalt ning andis mulle paljuski aimu, mis lapsega tegu on. Mu nooremale õele meeldis meisterdada – väga hea! Järgmisel korral kutsusin ta enda juurde ning hakkasime koos kõrvarõngaid tegema. Ka sellele järgnenud kordadel kohtusime minu kodus ning saime üheskoos kokata, lauamänge mängida, meisterdada või lihtsalt niisama muusikat kuulata ja lobiseda. Sellised tegevused ei ole enamasti eriti kulukad, seega saavad nii vabatahtlikud (olgem ausad, paljud meist on tudengid) raha vähem kulutada ja ühtlasi õpetada sellega noortematele põhimõtet, et koos võib olla tore ka raha kulutamata. Mina püüdsin samuti nooremale õele näidata, et raha ei ole kõige tähtsam asi ning väärtusi ei pea mõõtma vaid selles, kui palju mingi asi maksab. 

Sellegipoolest on vahel hea koos midagi vahvat teha ja natuke ka rahaliselt panustada. Meiegi külastame aeg-ajalt kino, et vaadata kõige uuemaid eestikeelseid multikaid. Muidugi tasub uurida ka kohti, kus on võimalik lastega soodustust saada või on kuskil meie programmiga lausa eraldi sooduspakkumisi. Näiteks Ahhaa keskusesse on vabatahtlikul võimalus minna n-ö kaks ühe hinnaga ehk maksta tuleb vaid enda pileti eest. Meie võtsime selle põneva külastuskäigu ette ja veetsime seal ühe lõbusa lõunapooliku. Ühel korral suundusime veel näiteks Aura veekeskusesse, kus saime torudest alla lasta ja niisama vees sulistada. 

Kindlasti tasub piiluda ka huvitavatesse muuseumitesse, mida Tartus õnneks jätkub. Miks mitte külastada erinevaid spordiüritusi, kui noorem vend või õde armastab füüsilist tegevust, või hoopis tasuta kontserte, kui väike sõber unistab muusikukarjäärist? Tegevuste leidmisel tasub ikka arvestada lapse omapärasid ja huvisid. Siit leheküljelt võid leida palju uusi ideid, kuhu minna: http://kultuuriaken.tartu.ee/ Alati tasub silma peal hoida ka Facebookis jagatavatel üritustel. Paljud neist on tasuta ning kokkuvõttes võite mõlemad saada ägeda elamuse osaliseks.

Kõik need lõbusad tegevused on head, kuid alati ei pea midagi ekstralahedat tegema, et koos tore oleks. Mina ja minu noorem õde istume sageli lihtsalt kohvikus maha, võtame sooja kakao ja koogitükikese ning räägime maast ja ilmast. Minu arvates on oluline, et vabatahtlikud veedaksid oma noorema õe/vennaga niisama kvaliteetaega, et oma sõpra paremini tundma õppida. Vahel võib ka lihtsalt niisama olla ja uurida, kuidas tal läheb, mis ta põnevat teinud on, rääkida natuke enda tegemistest ehk lasta tal end sulle avada. Nii mõnelgi lapsel siin programmis ei ole sõpru, kellele oma elust – nii muredest kui rõõmudest – rääkida. Just Sina võid olla see, kes kuulab teda ja saab anda talle nii head nõu, kui oskab. Vabatahtlikul on erakordne võime oma sõpra suunata ja abistada. Olen isegi programmis veedetud aja jooksul pidanud puutuma kokku küsimuste või muredega, mis mind alguses päris tummaks võtavad. Siis aga saan aru, et mina olen see, keda ta usaldab ja kelle soovitused ning arvamused talle korda lähevad. Just sellistel lihtsatel hetkedel olen saanud teda aidata, rääkides temaga asjadest ausalt, ja püüdnud talle selgitada, kuidas maailm või ühiskond toimib. 

Ilusad kevadilmad on tulemas. Seetõttu soovitan kõigil vanematel vendadel-õdedel oma noorem sõber kaasa haarata ning välja päikese kätte jalutama minna. Kaasa haarake jäätis ning miks mitte fotoaparaat, et neid vahvaid hetki koos jäädvustada.

Päikest!
 
Merke



 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar